woensdag 6 januari 2010

Mijn eerste roerdomp

Zaterdag ben ik er een dag op uit getrokken naar de Oostvaardersplassen. Een prachtig gebied, zeker als de sneeuw alles zo mooi wit heeft gekleurd. Ondanks dat mijn 'vogel-lens' sinds enkele weken meer onscherpe dan scherpe foto's oplevert, was het wel een geslaagde trip!


De dag begon al goed met een buizerd die pal voor mijn neus op een stalen paal bij een spoorbaan zat, en daarvandaan op een prooi op de grond dook. Vervolgens ondernam hij vanaf dezelfde paal enkele korte vluchten. Ik had er nog nooit één van zo dichtbij gezien.

Een paar uur later wandelde ik rond een uitgstrekt rietland, waar twee blauwe kiekendieven een middagmaal probeerden te versieren. Ze bleven te ver weg voor goede foto's, maar een mooi gezicht was het in ieder geval wel! Al wandelend trof ik een groepje zangvogeltjes aan in de bosjes aan de andere kant van het pad, dat behalve de doorsnee pimpel- en koolmezen, ook een paar matkoppen en een goudhaan rijk was. Toen ik mij eens omdraaide naar de rietvelden om te zien of er toevallig nog een kiekendief een beetje in de buurt kwam, zag ik nog net hoe op tien meter bij me vandaan een grote bruine vogel tussen het riet plofte. Een blauwe kiek bovenop een prooi!


Toen er na vijf minuten nog geen enkel levensteken uit de rietvelden was gekomen, en ik me begon af te vragen of de vogel op de één of andere geheimzinnige wijze gevlogen was zonder dat ik het merkte, klonk er geritsel ergens dicht in de buurt. Ingespannen turend ontdekte ik dat de kiekendief helemaal geen kiekendief was, maar... een roerdomp! Een bijzondere vogel die je maar weinig te zien krijgt. De roerdomp sloop op kousenvoetjes door het riet, om even te verstijven toen hij door had dat hij een toeschouwer had. na enkele seconden in de beroemde paalhouding te hebben gestaan, vertrouwde hij het wel ensloop hij weer verder. De roerdomp was zo dichtbij, dat ik hem niet eens volledig in beeld kreeg. Nadat ik mijn lens had verwisseld, kon ik de roerdomp echter niet meer ontdekken.

Met twee fouragerende rietgorzen besloot ik deze dag bij de Oostvaardersplassen. Zonder echt goede foto's, maar met de roerdomp als nieuwe aanwinst op mijn lijst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten